Forskningsämnen inom Mineralogi, petrologi och tektonik

Petrologi

Petrologer arbetar i många olika av tektoniska miljöer såsom ’Ocean Islands’, subduktionszoner och deras kontinentala motsvarighet stora magmatiska provinser (LIPS). Vi forskar om magmasystem integrerad med forskning om geotermiska system, bildandet av vulkanisk malm, kontaktmetamorfos av berg och assimileringsprocesser och med gaser som frigörs från magma och på grund av kontaktmetamorfos.

Fördjupa dig inom petrologi

Mineralogi

Forskning och utbildning inom områdena mineral, deras förekomst, distribution och bildning, med betoning på fyndigheter av sällsynta och kritiska metaller för vårt samhälle, inklusive sällsynta jordartsmetaller. Vi utför fält samt laboratoriebaserade studier på svenska och internationella fyndigheter och mineraliseringar.

Fördjupa dig inom mineralogi

Tektonik och geodynamik

Naturen är en skicklig och tålmodig skulptör. Naturen skulpterar vår planet genom yt- och tektoniska processer över miljontals år. Området Tektonik studerar de tektoniska processer som formar ytan på vår planet genom strukturella geologiska fältundersökningar och toppmodern geodynamisk modellering.

Fördjupa dig inom tektonik och geodynamik