Tips från experten: Så kommer du igång med distansundervisning

2020-03-20

Felix Ho, PhD, Doc. Excellent lärare har en lång erfarenhet av att arbeta med olika verktyg för distansundervisning. Han delar här med sig av sina bästa tips. 

Felix poängterar att det nu är viktigare än någonsin att man jobbar ihop som en lärarkår och hjälper varandra. Länkar till olika verktyg finns i slutet av intervjun.

Som lärare hemma kan det kännas ensamt att plötsligt börja undervisa på distans. Är det något speciellt som jag som lärare ska tänka på? Har du några tips?

- Bara för att du är hemma så behöver du inte vara ensam lärare! Håll kontakt med dina kollegor via epost, Slack, Zoom, sociala medier - vad än som funkar bäst för er. Det finns väldigt många kreativa lösningar där ute bland alla lärare! Dela med er era tankar, funderingar och lösningar. Berätta stolt när något funkat bra och tipsa hur du gjorde det! Det är viktigare än någonsin att man jobbar ihop som en lärarkår och hjälper varandra.

Vilka verktyg rekommenderar du att använda vid distansundervisning

- Zoom är väldigt lätt att komma igång med, både för streamade lektioner och även för inspelningar. För större kurser kan det vara smidigare att spela in ett antal kortare videoklipp med s.k. screencasting program. Filerna kan studenter ladda ner och titta på från Studentportalen eller Box (du kan skapa en länk för att dela filer). Tänk att man oftast inte orkar kolla på långa streamade eller inspelade föreläsningar. Fundera på att minska på föreläsningstiden och komplettera istället med läsning och instuderingsfrågor, virtuell gruppstudier, eller frågestunder via Zoom etc. 

"Less is more" i sammanhanget - du behöver inte återskapa dina föreläsningar och annan undervisning exakt. Lämna tid och utrymme för både dig och studenterna att vänja er vid detta nya undervisningsformat, särskilt nu i början.

Kan jag dela min skärm och visa en Powerpoint för studenterna och samtidigt dölja mina anteckningar?

- Om du är kopplad till en extern skärm eller projektor som på en föreläsningssal så går det bra. Då visas bildspelet på den externa skärmen/projektorn och dina anteckningar på din dator, precis på en live-föreläsning. Då kan du välja att dela den externa skärmen med studenterna så är det bara du som ser dina anteckningar.

Ännu enklare är att ha dina anteckningar på papper, om det ändå är endast din bildspel som delas med studenterna!

Vad händer om jag gör fel, vart ska jag vända mig?

- Ta det lugnt och ingen panik! Alla förstår att detta är ett speciellt och ansträngt läge - ingen väntar sig perfektion! Ska det vara ett streamat pass, testa gärna tekniken på förhand minsann, och försök ha beredskap och alternativ ifall tekniken krånglar. Men även om det gör det, förklara förklara att du behöver lite tid att lösa det. Är det en inspelning och du säger lite fel - det går alltid att redigera filmen så småningom, eller så kan man bara skriva en rad till studenterna och korrigera. Live föreläsningar är nog inte felfria alla gånger heller!

Väldigt ofta hittar man svar på hur man ska lösa problem genom att googla, helt enkelt. Igen, ta även hjälp av varandra - fråga dina kollegor och tipsa varandra om fallgropar och hur man undviker dem.

Finns det något forum där lärare kan fråga varandra eller ge varandra tips?

- Det finns grupper som poppat upp i sociala medier som Facebook med universitetslärare som diskuterar och delar med sig tips om övergången till distansundervisning. Men varför inte gå ihop med lärare på din avdelning eller institution och skapa en egen grupp för just era behov? Kom även ihåg att det finns webbsidor från TUR och Enheten för universitetspedagogik (UP) som har bra tips och länkar till användbara resurser.

Några sista råd?

- Tydlig kommunikation är A och O. Berätta klart och tydligt hur undervisningen anpassas och hur du tänker genomföra det, men man får gärna även vara lite lyhörd och flexibel. Försök inte göra allt på en gång, och sätt inte orealistiska krav på dig själv.  I början får bra nog vara bra nog, sedan kan man jobba på att det ska bli bättre och bättre. Är du tydlig med din kommunikation och ger ett lugnt intryck hos studenterna, så blir de också lugnare att det kommer att lösa sig - vilket det kommer att göra!


Länkar

Första hjälpen vid övergången till digital undervisning.

TUR, verktyg för distansundervisning.

Kom igång med Zoom.

Information om Box.

Nyheter från institutionen för geovetenskaper